Het geschiedenis Yon-Ka

#

https://www.yonka.be/media/wysiwyg/1968-_275X530.png

EEN FAMILIEGESCHIEDENIS

Yon-Ka is een 100% Frans merk dat in 1954 werd opgericht door de door plantkunde gepassioneerde familie Mühlethaler. Als pioniers op het gebied van aromatherapie en fytotherapie, richten Cécile, Ernest en Charles Mühlethaler, in 1954 de Laboratoires Multaler op, die kunnen terugvallen op een rijke en eeuwenoude kennis die zij in die tijd enkel delen met enkele zeldzame wetenschappers, chemici en artsen.

In eerste instantie zijn zij geïnteresseerd in het subtiele aroma van de plant, haar etherische olie boordevol zonne-energie. Zij testen op zichzelf en op hun naasten de talloze desinfecterende, helende en psychotrope vermogens van deze oliën uit.

Door hun onderzoek komen zij tot een belangrijke ontdekking: de “Quintessence”, een unieke combinatie van 5 etherische oliën uit het Middellandse-Zeegebied die de kern zal vormen van hun toekomstige gamma verzorgingsproducten.

In 1968 wordt het merk overgenomen door de zusters Catherine (schoonheidsspecialiste) en Françoise (biochemicus) Mühlethaler. Zij geven het familiebedrijf een internationale dimensie en ontwikkelen het merk met name in de Verenigde Staten. Yon-Ka is tegenwoordig aanwezig in 56 landen, in wellnessinstituten, spa’s en schoonheidsklinieken.

1954

https://www.yonka.be/media/wysiwyg/1954-_275X530.png

De “fyto”-behandelingen worden gezien als geneesmiddelen uit grootmoeders tijd en chemie is heer en meester. Niemand heeft het nog over de eigenschappen ervan. Cécile, Ernest en Charles Mühlethaler zijn gepassioneerd door plantkunde en richten - in strijd met de standaard methodes - de Laboratoires Multaler op.

Hun onderzoek is gericht op het subtiele aroma van de plant, haar etherische olie boordevol zonne-energie. Op deze manier ontdekken zij de Quintessence, een synergetische combinatie van vijf etherische oliën die het DNA van hun fyto-aromatische merk “Yon-Ka” zal worden. Zij testen op zichzelf en op hun naasten de therapeutische vermogens van deze oliën uit en worden al snel beschouwd als pioniers op het gebied van aromatherapie. Hun eerste medisch gerichte producten zijn bestemd voor fysiotherapeuten.

1957

https://www.yonka.be/media/wysiwyg/1960-275X530.png

Het gamma producten en behandelingen breidt uit. Yon-Ka wendt zich tot schoonheidsspecialisten en wordt door de cliënten beschouwd als “het medicijn voor de huid”.

1960

Eerste stap in de geschiedenis van het merk.

De onderzoekers richten zich, naast de aromatherapie en de therapie van etherische oliën, op het geheel van de actieve bestanddelen van de plant. Er ontstaan nieuwe synergieën. Het creatieve concept wordt de geïntegreerde fyto-aromatherapie. Het succes laat niet op zich wachten. Professionals raken geïnteresseerd en tevens overtuigd van de doeltreffendheid, de kracht van de evenwichtige aroma’s, het direct zichtbare resultaat na de behandeling en de ervaring van de cliënten. In deze tijd worden de Yon-Ka producten alleen nog maar in Frankrijk aangeboden.

1968

https://www.yonka.be/media/wysiwyg/1987-_275X530.png

Françoise en Catherine, dochters en nichtjes van de oprichters, worden respectievelijk CEO en algemeen directeur van de Laboratoires Multaler.

Françoise is biochemicus, Catherine schoonheidsspecialiste. Zij vullen elkaar aan wat het merk een nieuwe dimensie geeft: de deskundigheid van de handeling. De behandeling krijgt een holistisch karakter. Ook op dit gebied speelt Yon-Ka een baanbrekende rol. Dit is tevens het begin van de internationale ontwikkeling van het merk.

1987

De Laboratoires Multaler openen hun Amerikaanse dochtermaatschappij; op dit moment ontwikkelt de wellnessmarkt zich volop op het Noord-Amerikaanse continent. Yon-Ka breidt haar serie behandelingen uit met nieuwe schoonheid - wellnesstrajecten en -rituelen waarbij de hele persoon betrokken wordt.

1995

De Yon-Ka behandelingen worden verrijkt met in die periode nog onbekende, nieuwe, veelbelovende bestanddelen: de fruitzuren (AHA).

Yon-Ka wordt in Frankrijk één van de eerste merken die succesvol met deze moleculen experimenteert.

1999

https://www.yonka.be/media/wysiwyg/1999-_275X530.png

De Laboratoires Multaler vestigen zich in de omgeving van Parijs en rusten hun fabriek uit volgens farmaceutische normen: cleanroom, allernieuwst controlemateriaal, traceerbaarheidsbeleid.

2007

Lancering van de serie Yon-Ka For Men.

2012

Een nieuwe packaging voor alle producten van Yon-Ka.

2014

Yon-Ka viert haar 60-jarige bestaan!

2016

De Laboratoires Multaler brengen nieuwe anti-age producten op de markt met de serie Time Resist, voor het vullen van rimpels, en Age Exception, de global premium anti-age.

2017

Lancering van vier “boosters” voor een persoonlijke benadering van de behandeling.

2018

Lancering van de nieuwe serie Aroma-Fusion lichaamsproducten.